Ukjent soldat, det finske nasjonaleposet fra moderne tid om den såkalte fortsettelseskrigen 1941 – 44, da landet forsøkte å ta tilbake Karelen-området med kulturbyen Vyborg, som Sovjet hadde annektert under Vinterkrigen 1939-40, ble skrevet etter slutten av 2. verdenskrig i Finland.
Krigen var sannsynligvis et traume, for da Väinö Linna ga ut sitt litterære mesterverk i 1954, utløste det en avgjørende og følelsesladet debatt. Var det riktig nok engang å gå til krig, til overmål på tysk side, for å ta tilbake en landområde? Hadde ikke Finland opplevd sine lidelser til overmål? Boken ble filmet av Edvin Laine året etter, og denne filmversjonen ble et mektig bevis på hvor mye finsk film kunne prestere når utgangspunktet var genuint og kjent av alle. Den ble umiddelbart en klassiker og gav et realistisk bilde av væpnet konflikt, et gruppeportrett av krigen og dens menn. På rollelisten figurerte Finlands sterkeste skuespillere og musikken var ved ingen ringere enn Jean Sibelius. Filmens formidling av Linnas fornøyelige dialog har i ettertid oppnådd en slags mytisk udødelighet. Filmens rekkevidde var imponerende, fra krigens rolige øyeblikk, til grusomhetene der mennesker og natur ble tilintetgjort. Den gikk fra en avslappende atmosfære til ekstreme utrykk av nevrose, frykt og psykose – et glimt inn i dødsriket. Etter kort tid ble Ukjent soldat rangert blant historiens største krigsfilmer.
Boken ble filmet på nytt i 1985 av Rauni Molberg, en av den moderne filmens største regissører, mest kjent her landet for
Jorden er en syndefull sang (1974) etter en roman av Timo K. Mukka. Nå er en tredje versjon klar for norske kinoer og som vi har sett her i Cinema er den etter kort tid blitt en formidabel suksess med over en million tilskuere. Aku Louhimies, en regissør som har et imponerende lang liste av produksjoner bak seg i TV og film, har beholdt den friske og stimulerende dialogen fra boken og den første filmen, samtidig som begges antikrigs-forankring gjennomsyrer verket og til stadighet stiller spørsmålet : Er det verdt det? Krigsskildringen formidler nærhet og intensitet og gjør at vi suges inn i dramatikken. Særlig er angrepene med granater og miner kombinert med intensiv og overraskende mitralkjøsebeskytning i skyttergravene og under tanksene en effektiv studie i krigsopplæring. Om slikt landforsvar fremdeles har gyldighet, da.
Vi følger et mitraljøsekompani i kampene mot de sovjetiske styrkene, som vi for øvrig mer aner enn ser, et dramaturgisk og effektivt grep for å beholde fokus på våre egentlige helter. Kulene smeller i ett sett, men filmen fanger også opp sivilbefolkningen som de møter på veien og vier en del tid til soldatenes sosiale liv innad i kompaniet. I sentrum står småbrukeren Rokka (Eero Aho), som kalles ut i en for ham meningsløs krig, han har kone, barn og dyr på gården og skal egentlig ta seg av disse, hva har han på vinne på å få tilbake Karelen? Men Rokka er en mester med både maskingevær, granater og verbale skyts, dessuten er han herlig anti-autoritær og anarkistisk, slik at udugelige majorer og oberstløytnanter får så hatten passer, til stor glede for oss i salen. Krigens tragedie fokuseres også vakkert og ettertenksomt gjennom en nygift kaptein og hans hustru som blir en altfor tidlig enke.
Ukjent soldat er en film som fokuseres på krigshandlingene men som i liten grad trekker inn storpolitikk eller gir bakgrunn for Finlands valg om å alliere seg med Tyskland i kampen mot Sovjetunionen. Vi ser arkivbilder fra Adolf Hitlers besøk i Finland hos marskalk Mannerheim, uten at denne alliansen problematiseres eller utdypes nærmere. Jeg antar at filmskaperne legger til grunn at hele Finland og det meste av Europa kjenner til denne alliansen mot bolsjevikene.
Ukjent soldat er den dyreste filmen som noensinne er laget i Finland og regissør Aku Louhimies gjør god bruk av sine ressurser i sin film. Den er opprinnelig tre timer lang men sendes ut i Norge og Europa i en internasjonal versjon på 2t 20 min. Den anbefales for alle actionfilminteresserte, men også for de av oss som gjerne ser en antikrigsfilm med en menneskelig og historisk dimensjon.