27. juli er det klart for Joker på Netflix.

Filmfestivalen i Venezia provoserer – som vanlig

Festivalen, som ble startet under Mussolini,  er verdens eldste og arrangeres for 76. gang – men er fremdeles like kontroversiell.

Åpningsfilmen er Kore-eda Hirokazus La vérité (Sannheten) – et familiedrama lagt til  Paris, med Catherine Deneuve, Juliette Binoche og Ethan Hawke. Regissøren vant Gullpalmen i Cannes i fjor med Shoplifters.

Diskusjonen har lenge gått om Venezia-festivalens omfavnelse av kontroversielle filmskapere som Roman Polanski og Nate Parker i kjølevannet av #MeToo og dens mangel på kvinnelige regissører. Roman Polanski og Nate Parker er begge anklaget for voldtekt i virkeligheten- og er nå invitert med sine nye filmer.

Blant de høyest profilerte filmene i konkurranse om den prestisjetunge Gulløven, som i fjor gikk til Alfonso Cuarons Roma, finner vi: James Greys rom-epos Ad Astra med Brad Pitt i hovedrollen; Noah Baumbachs skilsmissedrama Marriage Story med Scarlett Johansson i hovedrollen; Steven Soderberghs Panama Papers-komedie The Laundromat med Meryl Streep; Waiting for the Barbarians, en J.M. Coetzee-adatpering med Johnny Depp og Robert Pattinson; og Joker, en Martin Scorsese-inspirert fortelling om Batmans fiende i med Joaquin Phoenix i hovedrollen.

Kvinnemangel

Bare to av de tjueen filmene i konkurranse er av kvinnelige regissører: Shannon Murphy med sin regidebut Babyteeth, med Ben Mendelsohn, og The Perfect Candidate fra den saudiarabiske regissøren Haifaa Al-Mansour om en ung saudisk kvinnelig lege. Det er likevel en økning fra i fjor, som bare hadde Jennifer Kentts The Nightingale. Det er med andre ord langt frem til likestilling i Venezia.

På toppen av det gikk en av de ettertraktede hovedkonkurransesplassene til Roman Polanskis spionthriller An Officer and a Spy. Festivalen har også verdenspremiere på American Skin, den første filmen fra Nate Parker siden han fikk voldtektspåstander rettet mot seg – noe ødela for debutfilmen The Birth of a Nation i 2016.

Venezia kan på den annen side skryte av å ha startet karrierer til Al-Mansour, Saudi-Arabias første kvinnelige regissør, hvis første film Den grønne sykkelen, fikk verdenspremiere i Venezia i 2012. Nå er hun tilbake som en av to kvinnelige regissører i hovedkonkurransen.

Høstslipp

Venezia er den uoffisielle starten på høstens filmfestivalsesong med Toronto International Film Festival og Telluride og New York festivaler som følger kort tid etter.

Mens filmfestivalen i Cannes ikke slipper til strømmetjenestene, er situasjonen annerledes i Venezia. Netflix har tre filmer i år: Marriage Story, The Laundromat, og David Michods The King, en adapsjon av flere Shakespeare-skuespill med Timothee Chalamet i hovedrollen.

HOVEDKONKURRANSEN
“The Truth,” Kore-eda Hirokazu (France, Japan) – OPENING FILM
“The Perfect Candidate,” Haifaa Al-Mansour (Saudi Arabia, Germany)
“About Endlessness,” Roy Andersson (Sweden)
“Wasp Network,” Olivier Assayas (France, Belgium)
“Marriage Story,” Noah Baumbach (U.S.)
“Guest of Honor,” Atom Egoyan (Canada)
“Ad Astra,” James Gray (U.S.)
“A Herdade,” Tiago Guedes (Portugal, France)
“Gloria Mundi,” Robert Guediguian (France)
“Waiting for the Barbarians,” Ciro Guerra (Italy)
“Ema,” Pablo Larrain (Chile)
“Saturday Fiction,” Lou Ye (China)
“Martin Eden,” Pietro Marcello (Italy, France, Germany)
“La Mafia non è più quella di Una Volta,” Franco Maresco
“The Painted Bird,” Vaclav Marhoul (Czech Republic)
“The Mayor of Rione Sanità,” Mario Martone (Italy, France)
“Babyteeth,” Shannon Murphy (Australia)
“Joker,” Todd Philips (U.S.)
“An Officer and a Spy,” Roman Polanski (France)
“The Laundromat,” Steven Soderbergh (U.S.)
“No. 7 Cherry Lane,” Yonfan (China)

UTENFOR KONKURRANSEN – Fiction
“The Burnt Orange Heresy,” Giuseppe Capotondi (U.K., Italy) – CLOSING FILM
“Seberg,” Benedict Andrews (U.S.)
“Vivere,” Francesca Archibugi (Italy)
“Mosul,” Matthew Michael Carnahan (U.S.)
“Adults in the Room,” Costa-Gavras (France, Greece)
“The King,” David Michod (U.K., Hungary)
“Tutto il mio folle amore,” Gabriele Salvatores (Italy)

UTENFOR KONKURRANSEN – Non-Fiction
“Woman,” Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova (France)
“Roger Waters: Us + Them,” Roger Waters (U.K.)
“I Diari di Angela – Noi Due Cineasti. Capitolo Secondo. Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Italy)
“Citizen K,” Alex Gibney (U.K., U.S.)
“Citizen Rosi,” Didi Gnocchi, Carolina Rosi (Italy)
“The Kingmaker,” Lauren Greenfield (U.S.)
“State Funeral,” Sergei Loznitsa (The Netherlands, Lithuania)
“Collective,” Alexander Nanau (Romania, Luxembourg)
“45 Seconds of Laughter,” Tim Robbins (U.S.)
“Il pianeta in mare,” Daniele Segre (Italy)

UTENFOR KONKURRANSEN– Spesialvisninger
“No One Left Behind,” Guillermo Arriaga (Mexico)
“Electric Swan,” Konstantina Kotzamani (France, Greece, Argentina)
“Irreversible – Inversion Integrale,” Gaspar Noe (France)
“ZeroZeroZero,” (Episodes 1 and 2) Stefano Sollima (Italy, France)
“The New Pope” (Episodes 2 and 7) Paolo Sorrentino (Italy, U.S.)
“Never Just a Dream: Stanley Kubrick And Eyes Wide Shut,” Matt Wells (U.K.)
“Eyes Wide Shut,” Stanley Kubrick (U.S., U.K.)

HORIZONS
“Pelican Blood,” Katrin Gebbe (Germany, Bulgaria)
“Zumiriki,” Oskar Alegria (Spain)
“Bik Eneich – Un Fils,” Mehdi M. Barsaoui (Tunisia, France, Lebanon, Qatar)
“Blanco en Blanco,” Theo Court (Spain, Chile, France, Germany)
“Mes Jours de Gloire,” Antoine De Bary (France)
“Nevia,” Nunzia De Stefano (Italy)
“Moffie,” Oliver Hermanus (South Africa)
“Hava, Maryam, Ayesha,” Sahara Karimi (Afghanistan)
“Rialto,” Peter Mackie Burns (Ireland)
“The Criminal Man,” Dmitry Mamuliya (Georgia, Russia)
“Revenir,” Jessica Palud (France)
“Giants Being Lonely,” Great Patterson (U.S.)
“Balloon,” Pema Tseden (China)
“Verdict,” Raymund Ribas Gutierrez (Philippines)
“Just 6.5,” Saeed Roustaee (Iran)
“Shadow of Water,” Sasidharan Sanal Kumar (India)
“Sole,” Carlo Sironi (Italy)
“Madre,” Rodrigo Sorogoyen (Spain, France)
“Atlantis,” Valentyn Vasyanovych (Ukraine)