HBO Max  utstyrer Mel Brooks’ triple Oscar-nominerte komedieklassiker fra 1974 med en advarsel til publikum.

Har den klassiske 70-tallsparodien Vill Vest (Blazing Saddles) blitt for grov og provoserende for dagens publikum? Den amerikanske strømmetjenesten HBO Max sørger for ryggdekning og gir nå filmen en nyinnspilt innledning.

I videoen som vises i begynnelsen, snakker professor og vert Jacqueline Stewart om konteksten til filmen, og Mel Brooks ofte vågale og kontroversielle humor, skriver Deadline.

«Filmen er en åpenbar og dristig parodi på de klassiske vestlige, like provoserende i dag som da den ble utgitt i 1974,» sier Stewart.

Den tre minutter lange videoen nevner også at hudfarge er et av filmens temaer, og at rasistiske ord og holdninger gjennomsyrer filmen. «Slike holdninger kommer til uttrykk av karakterer som blir fremstilt som trangsynte og ignorante. Filmen er reelt og mer opplyst, og er representert av de to hovedpersonene.»

Vill Vest (Blazing Saddles), som gar  Cleavon Little og Gene Wilder i hovedrollene, kan strømmes på på C More i Norge.

Filmen er en av Mel Brooks ‘mest kjente parodier. Filmen ble nominert til 3 Oscar. Filmskaperen, kjent for ikke å holde igjen på finurlig humor eller sur satire, omdefinerte parodiesjangeren med komedier som Det våres for Hitler  og Frankenstein Junior.

Brooks er jøde, noe som ofte er et gjennomgangstema i filmene. Brooks leker ofte med jødesterotyper, blant annet da han dukker opp som en jiddischtalende indianerhøvding i Vill Vest og som rabbi Tuckermann i Robin Hood: Men in Tights.

HBO Max har også nylig gitt en advarsel foran Tatt av vinden fra 1939 for å forklare og distansere seg fra filmens daterte skildring av slaveri.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen