Kinesisk krigsfilm erobrer kinoer over hele verden – og flere følger

Den ble trukket fra Shanghai-filmfestival i 2019, sensurert av staten – nå er den verdens mest sette film i 2020. I november kommer The Eight Hundred på kino i Norge.

Filmen viser at den kinesiske filmindustrien har fått økonomiske muskler til å ta opp kampen med Hollywood – til tross for de begrensinger de kinesiske myndighetene setter.

The Eight Hundred har blitt sammenlignet med vestlige krigsfilmer som Dunkirk og har spilt inn 460 millioner dollar på kino i år. Det gjør den til årets mest inntektsbringende film i verden i år foran Will Smith-filmen Bad Boys for Life.

«Tekniske problemer»

Filmen skulle åpne Shanghai-filmfestival i juni 2019, men premieren ble plutselig kansellert bare noen dager før på grunn av «tekniske vanskeligheter». Et av problemene med historien er at de kinesiske styrkene som kjempet mot japanerne var fra den nasjonalistiske siden, Kuomintang, som senere ble beseiret av Maos kommunister og trakk seg tilbake til Taiwan i 1949.

De kinesiske sensorene fikk en utfordring med at soldatene som kjempet slaget ikke tilhørter kommuniststyrkene, men nasjonalistene tilhørende Chiang Kai-sheks styrker.

I en scene i filmen samles soldatene rundt flagget i Iwo Jima-stil, som japanerne prøver å skyte det ned. Problemet til de kinesiske sensorene var at flagget ikke var dagens Folkerepublikk-flagg, men flagget til Republikken Kina (rød, med en hvit sol på en blå firkant i hjørnet). Det er nå Taiwans nasjonale flagg. I fjor var det 70-årsjubileet for Folkerepublikken Kina, så for det regjerende kommunistpartiet å glorifisere soldatene til de fremtidige grunnleggerne av Taiwan, var ikke bra.

The Eight Hundreds historie måtte skrives om. Det er umulig å vite hva som ble endret, men det det plagsomme flagget, blir bare sett på avstand, og mangler tydelig sitt hvite solsymbol.

LES OGSÅ: Hollywood vs Kina – en historie om kultur, teknologi og språkbarrierer

Satser på film

The Eight Hundred skildrer det legendariske forsvaret av Sihang-lagerskurene i Shanghai, hvor en isolert bataljon kinesiske soldater i 1937 holdt ut mot den invaderende japanske overmakten i fire dager og, som filmen vil ha det, “gjenopprettet en nasjons stolthet ”. Kinas filmindustri kan også være stolt avThe Eight Hundred. Filmen er skutt som første kinesiske film skutt i Imax-format med et busjett tilvarende 750 millioner kroner.

The Eight Hundred er den første kinesiske filmen som er skutt i IMAX-formatet.

I fjor var fire av de 20 mest innbringende filmene over hele verden kinesiske, takket være et solid hjemmemarked. Til nå har kinesiske kinoer vært avhengig av Hollywood for å fylle kinosalene, men flere og flere egenproduserte filmer tar markedsandeler – både i Kina og i utlandet.

Årets nest mest sette film på kino i verden i år er er Will Smith-filmen Bad Boys for Life, men allerede på tredjeplass følger nok en kinesisk film – antologien My People, My Homeland. På sjuende plass kommer Jiang Ziya: Legend of Deification – med andre ord er tre av årets sjue største kassasuksesser kinesiske.  Mye skyldes et stort hjemmemarked som har hatt åpne kinoer mens andre har vært mer eller mindre nedstengte, men det vitner også om en sterk filmsatsing i Kina. At en film hvor nasjonalistene er helter vitner også om en viss pragmatisme i det kinesiske kommunistpartiet.

For Hollywood er det kinesiske markedet så viktig at det er blitt slutt på de kinesiske skurkene fordi produsentene ikke vil risikere å bli stoppet an den kinesiske sensuren – og dermed tape inntekter. Alt har sin pris!