Etter en noe turbulent lansering under pandemien er Tenet nå tilgjengelig på hjemmemarkedet. Vi tar et gjensyn med filmen og vurdere hvor den befinner seg i Christopher Nolans samlede filmografi.
Christopher Nolan er en selvlært filmskaper som aldri har gått på filmskole, men som har utviklet seg gradvis og opparbeidet seg kunnskap samt erfaring for hver film. Nolan er utvilsomt en av vår tids viktigste regissører og før han slo gjennom med Memento i starten av det nye millenniet hadde han to år tidligere laget en interessant og lignende fortelling med Following.
Med The Dark Knight-trilogien skulle han få stjernestatus og bli et navn alle kjente til. Det mest spennende med Nolan er at han lager filmer som skal sees mer enn en gang og ved nye gjennomsyn oppdager man andre elementer ved filmene. Men på hvilken plass i hans samlede filmografi finner vi hans ellevte spillefilm Tenet? Her er Christopher Nolans elleve filmer rangert:
11. Following
Christopher Nolans karriere startet med en liten produksjon laget på et svært lavt budsjett sammen med venner når de hadde tid og anledning. Following (1998) stammer fra tiden Christopher bodde i svært folksomme London og ble hektet på å følge etter folk. Idéen var hva om en person plutselig bryter vanlig menneskelig respekt og oppførsel, og gjør noe mot strømmen? Målet var å utforske historiefortelling og et innbrudd hos Nolan skulle også få en sentral plass i handlingen.
En aspirerende forfatter følger etter vilkårlige på gaten, men etter en stund begynner han å følge etter spesifikke personer. Et sett med regler følges, men legges raskt til side da han begynner å følge etter Cobb. Han er en uvanlig innbruddstyv som liker å leke med sine ofre og snart blir de to et umake par.
Following er en psykologisk trekanthistorie hvor regissøren er åpen med sin inspirasjon i film noir og Alfred Hitchcock. Tematikken er hvem lurer hvem ispedd voyeurisme. Tidsaspektet er filmens store virkemiddel og vi hopper frem og tilbake i kronologi. Det er en slags uraffinert variant av Memento hvor lek med ulike synsvinkler på ulike tidspunkt blir Nolans fortellerkunst. Helt til han vrir det på hodet, ikke ulikt sluttpoenget i The Usual Suspects (1995).
I Following bruker Nolan de økonomiske begrensninger til sin fordel. Filmen kostet $6.000 å lage og bruk av naturlig lys og sort hvit-bilde blir brukt for å få et best mulig visuelt uttrykk, ikke ulikt det Darren Aronofsky gjorde samme år med Pi (1998). Following er Nolans minst tilgjengelig film, men er sluppet fysisk på Blu-ray fra anerkjente Criterion Collection i USA hvor Nolan selv sto for remastringen fra 16mm. Den er også utgitt på DVD i Storbritannia.
10. Insomnia
Steven Soderbergh elsket Memento og promotere filmen blant sin mektige bekjentskapskrets og sørget for at Nolan fikk en fot innenfor døren hos Warner Bros. Her fikk Nolan regijobben og begynte forhåndsarbeidet med Insomnia (2002) allerede før Memento ble kinolansert og før dens Oscar-nominasjoner. For oss nordmenn ble den Steven Soderbergh og George Clooney-produserte nyinnspilling av Erik Skjoldbergs Insomnia (1997) litt mindre interessant da vi allerede hadde god kjennskap til historien fra før.
Drapsetterforsker Will Dormer, spilt av Al Pacino, er sendt fra storbyen Los Angeles til et fjerntliggende og søvnig lite sted i Alaska sammen med partneren Hap for å hjelpe til med drapet på syttenårige Key Connel. De kommer stadig tettere på drapsmannen, men under en intens jakt i tåkete landskap blir en politimann skutt.
Historien er uten storskalaideene Nolan er kjent for i dag, men byr på et mesterlig spill av Al Pacino. Tema er korrupsjon, internetterforskning samt konflikt mellom etterforskere med grumsete fortid. Det ligger også en konflikt i forskjellen mellom storbypolitiet og det godhjertede lokalpolitiet. I Alaska er det dessuten ikke bare midnattssolen som skaper søvnproblemer, men også samvittighetsnag.
I motsetning til hans to første filmer er Insomnia fortalt lineært. Klipperytmen er tonet ned og scenene er rolige. På Nolansk vis får vi nok en gang en litt Hitchcock-aktig hvem lurer hvem-fortelling. Nolan har selv uttalt at det som trigget ham var historiens moralske paradoks hvor en god mann var satt i en situasjon hvor han ikke kan gjøre det gode valget. Insomnias suksess skulle gi Nolan muligheten til å jobbe med ytterligere større prosjekter. Kan for øyeblikket ikke strømmes, men er utgitt på DVD i Norge.
9. The Dark Knight
Etter den fenomenale suksessen til Batman Begins (2005) kom ønsket om å lage en enda større og mer spektakulær film. Visuelt sett klarer andrefilmen i trilogien å innfri disse målene og den imponerer stort med sine actionscener. Men i sum er The Dark Knight (2008) trilogiens pustepause. I dag føles den noe datert, er full av klisjeer, har en rotete historie og mangler struktur. På den andre siden er den teknisk bedre enn den første filmen.
I samarbeid med politiinspektør Jim Gordon og statsadvokat Harvey Dent har Batman ryddet gatene og nær eliminert byens kriminelle organisasjoner. Jakten på de kriminelles regnskapsfører avbrytes av en ny mesterhjerne kalt Jokeren som reorganiserer den kriminelle underverden.
Tema er dataspionasje og overvåkning på en forutseende måte flere år før Julian Assange ble en varsler. En sidehistorie fungerer som en slags variant av det berømte Milgram-eksperimentet som tester menneskets lydighet. Det som derimot fikk mest oppmerksomhet var Heath Ledgers tolkning av Jokeren og som førte til at han ble Oscar-nominert etter sin død. The Dark Knight ble dessuten den første tegneseriefilmen som ble Oscar-belønnet med skuespillerpris. Til tross for å være høyt hyllet av sin samtid fremstår dessverre ikke filmen like sterk over ti år senere.
Christopher Nolans mantra om å lage filmer man kan se flere ganger og stadig oppdage nye ting fungerer ikke like godt i dette tilfellet. De elegante og underliggende temaene som gjør hans filmer solide er fraværende i The Dark Knight. Som underholdningsfilm fungerer den utmerket, men det er filmene han lager mellom Batman-filmene som er hans virkelige perler. The Dark Knight er utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, Viaplay, Blockbuster eller SF anytime.
8. The Dark Knight Rises
The Dark Knight Rises (2012) er finalen i Nolans trilogi og den nest beste. Den har en mer alvorlig tone og er mindre tegneserieaktig for å bruke en klisjé. Den er mer stilsikker og storslagen samtidig som den er mer jordnær og mindre overdreven.
Det har gått åtte år siden de katastrofale hendelsene i The Dark Knight og Batman har gått under jorden som en konsekvens av det offentlige synet på ham. Samtidig som Batman ligger nede for telling dukker en ny trussel opp, en terrorist og ondskap reiser seg i form av Bane, spilt av Tom Hardy. Han har råskapen og styrken som overgår Batman.
Tema er kaos, anarki og de undertryktes opprør mot de bemidlede. Stuntene har blitt mer vågale i stil med regissørens erfaring med Inception og utfordret av den stadig mer vågale Mission Impossible-franchisen. Casten er supplert med skuespillere fra Nolans forrige film i form av Tom Hardy, Marion Cotillard og Joseph Gordon-Levitt. Mens Jokeren ble hyllet i sin samtid er det den tidløse Bane som gjør at filmen fortsatt holder høy kvalitet i dag.
The Dark Knight Rises avslutter trilogien på særs godt vis og Nolan uttalte at han ikke lenger ønsker å lage flere superheltfilmer. Han underholdes av å se disse filmene, men har gitt fakkelen videre til Matt Reeves som nå har regissert en ny film med Robert Pattinson. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, Viaplay, Blockbuster eller SF anytime.
7. Batman Begins (2005)
Warner Bros. hadde et ønske om å fornye Batman-karakteren sin og Nolan hadde allerede en fot innenfor studioet etter Insomnia. Han presenterte sin idé med en mye mer realistisk og annet syn på karakteren enn tidligere varianter. Ekspertise i superhelt- og ideutvikling ble hentet fra David S. Goyer og man forteller opprinnelseshistorien til karakteren slik den aldri har blitt fortalt tidligere. Christian Bale kom syltynn fra The Machinist (2004) og måtte gå flere runder med trening for å finne riktig form og kroppsstørrelse.
Bruce Wayne har valgt en lovløs løpebane for å utforske det kriminelle brorskap. Han sitter fengslet i Østen hvor han kontaktes av Ra´s Al Ghuls løpemenn. Samtidig som hans hjemby Gotham råtner i kriminalitet vier han seg til et ideal om å bli en bekjemper av kriminalitet.
Christopher Nolan er profesjonell til fingerspissen og leverte et visuelt storslått og actionfylt melodrama av en blockbuster som utmerket seg i sin samtid. Det er elegant og riktig fortalt, men kan føles litt stivt i dag. Det klippes i kronologien for å skape spenning og den stiller større eksistensielle spørsmål som hever den et nivå høyere enn andre superheltfilmer. Tema er korrupsjon og byråkrati koblet med kampsport og høyteknologisk utvikling av våpen.
Nolan er halvt britisk og halvt amerikansk og henter likeså godt casten fra den andre siden av Atlanteren med Michael Cain, Liam Neeson, Gary Oldman og Rutger Hauer. Batman Begins ble en gigantisk suksess som endret superhelter på film og banet veien for en mye mørkere variant av denne typen film enn samtidens lystigere Marvel-filmer. Dessuten skulle lydsamarbeid med Hans Zimmer bli det første i en lang rekke. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, Viaplay, Blockbuster eller SF anytime.
6. Memento
Nolans andrefilm Memento (2000) er basert på en kort historie som broren Jonathan skrev og som Christopher fikk lov til å gjøre om til filmmanus. Begge versjonene ble fullført samtidig, filmen Memento lansert i 2000 mens historien ble publisert i Esquire i 2001. Filmen ble laget på et $9 millioner budsjett, fikk Oscar-nominasjoner for beste manus og klipp, tjente ca. $40 millioner på kinolanseringen og ble raskt en klassiker.
Politiet har gitt opp drapsetterforskningen så Leonard Shelby må selv finne mannen som voldtok og myrdet hans kone. Hans problem er at han lider av hukommelsestap og klarer ikke å huske det som skjedde for kort tid siden. Han vet ikke hvor han er, hva han skal eller hvorfor. Historien fortelles gjennom Leonards subjektive synsvinkel og seeren får førstegangsinformasjon til hans system med tatoveringer på kroppen, notater og polaroidbilder på lik linje med ham. Som takseringsmann var Leonards jobb å gjennomskue de som prøvde å lure ham, paradokset nå er at han ikke vet om noen prøver å lure ham.
Memento er en slags raffinert variant av debutfilmen Following hvor tema er hvem kan man stole på? Det krydres med narkotikalanger, drap og en utspekulert plan og nok en gang forteller han filmen i en utradisjonell fortellerform. Igjen og igjen må Leonard våkne opp og orientere seg, som en hardbarka variant av En ny dag truer (1993). Filmen fortelles baklengs hvor dens begynnelse er avslutningen og den slutter med begynnelsen på historien. Seeren får gradvis mer og mer informasjon, slik som hovedkarakteren, ikke ulikt fortellerformen med Irréversible (2002) to år senere.
Memento kan og bør sees om og om igjen, og stadig dukker det opp nye detaljer som setter filmen i nytt lys. Memento et uløselig puslespill hvor kun Nolan sitter på fasiten. Hvem lurer hvem? Til syvende og sist er det kanskje Nolan som lurer publikum? En fiffig variant på fysisk format gjorde det mulig å se filmen i riktig kronologisk rekkefølge, men dette gjør at filmen samtidig mister mye av sin sjarm. Memento er utgitt på DVD og Blu-ray i Norge og kan strømmes på Netflix, TV2 Sumo, Blockbuster og SF anytime.
5. The Prestige
Historien til The Prestige (2006) ble bearbeidet av Nolan-brødrene med stor anerkjennelse fra romanforfatteren Christopher Priest som elsket filmatiseringen. Nolan lager filmer som man kan diskutere og gruble over etter rulleteksten, og The Prestige er nok et eksempel på en film som fungerer som noe mer enn bare underholdning. Historien utspiller seg i Viktoriatidens London på slutten av 1800-tallet og prestisjen er den tredje akten i illusjonen som forbløffer publikum. På samme vis fungerer Nolans filmografi omtrent på samme vis hvor den neste filmen føles bedre enn den forrige.
Tryllekunstneren og magikeren Borden (Christian Bale) er anklaget for drapet på hans rivaliserende konkurrent Robert Angiers (Hugh Jackman). De var venner og kollegaer til en forferdelig hendelse gjorde dem til bitre fiender. En selvdestruerende og blodig feide begynner, og de er villig til å ofre alt for å finne ut av den andres hemmeligheter og illusjoner. Kunsten opptar de til det ekstreme og det er en besettelse som stadig fører dem nærmere avgrunnen.
Med hint av fortellerteknikk og plotvendinger fra Memento begynner filmen med historiens avslutning og nøster seg elegant frem til hvordan feiden utartet seg. Man får virkelig en forståelse av den røde tråden i hans filmografi med The Prestige. Nok en gang handler det om hvem som svindler og lurer hvem. Det er ytterligere krydret med selvoppofrelse, sjalusi og ikke minst rivalisering. Som en interessant underhistorie, og muligens metafor, trekker den paralleller til samtidens kamp mellom oppfinnerne Nikola Tesla og Thomas Edison.
Som i Batman Begins har de to magikerne også her hver sin ingeniør som lager vidunderlige tekniske apparater for dem, igjen ser vi Michael Caine i en fremragende rolle. Birollene er av høyeste kaliber med Scarlett Johansson og ikke minst David Bowie som trengte en lang og innstendig overbevisning for å akseptere rollen som Tesla. The Prestige er en oversett og undervurdert, men en mesterlig film som var både mer påkostet og bedre enn den svært tematisk like Illusjonisten (2006) som ble lansert samtidig. The Prestige er utgitt på DVD og Blu-ray og kan strømmes på Viaplay, Blockbuster og SF anytime.
4. Interstellar (2014)
Interstellar er Christopher Nolans første sci-fi film og en slags barndomsdrøm inspirert av en oppvekst med Star Wars (1977) og Nærkontakt av tredje grad (1977) som den gang var det ypperste filmatiske eventyret publikum kunne oppleve. Broren Jonathan Nolan skrev en oppløftende historie til tross for dystert utgangspunkt og følger en retning lagt av 2001: En Romodyssé (1968), Solaris (1972) og Contact (1997). Prosjektet ble foreslått for Steven Spielberg, men etter tre års utvikling uten produksjonsstart gikk han til sin bror Christopher.
Tobarnsfaren og den tidligere piloten Cooper, spilt av Matthew McConaughey, driver et gårdsbruk herjet av sandstormer og ufruktbar jord. Det er en økologisk katastrofe i emning, verden har gått tom for mat og det som blir sådd gir ikke god nok avling. Bemerkelsesverdig hendelser fører ham til et hemmelig prosjekt og han må føle sitt instinkt og sette menneskehetens fremtid fremfor familien.
Vi befinner oss i en uspesifisert fremtid i en dystopisk historie hvor økosystemet har kollapset og hvor menneskeheten er i ferd med å dø ut. Vi får ingen kjennskap til hvorfor jorda er ufruktbar eller hvorfor avling uteblir utover en hendelse kalt The Blight. Interstellar betyr reise mellom stjerner og filmen byr på et høyt konsept med tema reise ut i rommet, ormhull til en annen galakse og kolonisering av andre planeter. Den futuristiske visjonen er ikke slik vi har sett før, dette er økologisk sci-fi, men med jordnær fantasi bestående av kjennetegn fra vår samtid. Det handler om det vanskelige valget hvor en far må forlate sin familie for å redde menneskeheten. Historien spiller mer på følelser og det emosjonelle fremfor spesialeffekter, dette til tross for at filmen ble belønnet med Oscar for beste visuelle effekter.
Der Nolan leker med tid og kronologi i sine tidligere filmer og ulike drømmenivåer i Inception, går han enda lengre og utforsker tid, rom og dimensjoner i Interstellar. Hele fortellingen ligger på et svært høyt og intrikat nivå og det kreves at seeren ser filmen flere ganger for å forstå dens kompleksitet. Til tross for det avanserte konseptet var Interstellar blant de 10 mest innbringende i sitt år og indikerte at det fortsatt var behov for den intelligente sci-fi filmen. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, Viaplay, Blockbuster eller SF anytime.
3. Tenet
Nolan brukte et tiår på å pønske ut Tenet (2020) og brukte fem år på å skrive manuset. Det er et gigantisk sprang fra den virkelighetsnære og relativt lineære krigsfilmen Dunkirk til denne high concept spionasjethrilleren satt i sci-fi sjangeren. Med Tenet klarer Nolan å fornye seg nok en gang til et ytterligere kreativt nivå. På samme måte som de fysiske lovene blir ignorert i filmen blir også filmsjangere generelt strukket ut over sine stramme rammer. Dette er et av de mest komplekse manusene i filmhistorien, til og med Nolan selv ble etter sigende forvirret av sitt eget manus, og det er en film som kommer til å bli analysert om og om igjen i uoverskuelig fremtid. Tenet er en film man må se igjen ved jevne mellomrom for å stadig oppdage nye nyanser, slik intensjonen er med Nolans filmer.
Under en hemmelig operasjon bevitner en CIA-agent hendelser som bryter med de fysiske lover. Deretter rekrutteres han til etterretningsorganisasjonen Tenet hvor han eksponeres for ytterligere gjenstander som oppfører seg i strid med naturlovene. Han starter på sitt oppdrag om å avdekke et verdensomspennende hemmelig nettverk og hindre en katastrofal hendelse. Det pågår en iskald krig og nå må han avverge en mulig tredje verdenskrig.
Vi bevitner en kommende stor skuespiller med John David Washington, sønnen til Denzel Washington som fikk sitt gjennombrudd i BlacKkKlansman (2018). På fengende vis omtaler hans karakter seg selv som historiens protagonist i Tenet. Etter introduksjonen med uthenting av en person og et objekt, som kan minne om plottet i Inception, består han en test og innvies i en hemmelig organisasjon. Tenet er revolusjonerende på mange måter. Det er elementer av kuppfilm og det umulige oppdrag slik vi kjenner fra den stadig banebrytende Mission: Impossible-franchisen. Det er innovativ lek med tid og rom og det er en verdensomspennende spionfilm, i beste James Bond-stil, som tar oss fra London til Mumbai samt operataket i Oslo. Filmen byr på forrykende bilkjøring og kampscener som er de mest innovative siden The Matrix-trilogien.
Konsept i film er generelt tatt til et ytterligere kreativt og fornyet nivå. Vi får dessuten en interessant og usedvanlig godt presentert antagonist som er mystisk, neddempet og ikke for karikert. Alt er så grandiost og innviklet at man blir satt ut og Tenet er utvilsomt hans mest spektakulære film. Det er utvilsomt en film som kommer til å vokse for hver gang man ser den og kanskje har den fått en høyere plassering ved neste gjennomgang av Nolans filmografi. Tenet er nå utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Viaplay, Blockbuster eller SF anytime.
2. Inception
Christopher Nolan brukte åtte år på å skrive manus i tiden etter Insomnia og Inception var hans første originale manus siden debutfilmen. Dette er et omfattende konsept som trenger historiefortelling i stor skala. Cobb, Leonardo DiCaprio, er bransjens dyktigste ekstraksjonist og den fremste på å stjele hemmeligheter fra drømmetilstand. Han er på rømmen, men får tilbud om et siste oppdrag som kan gi ham sitt tidligere liv tilbake. Denne gangen skal de ikke stjele, men gjøre det motsatte; innplante en idé i drømmetilstand.
Tittelen Inception (2010) spiller på å innplante et frø eller en idé i underbevisstheten som skal vokse seg stort og som offeret siden skal utføre i våken tilstand. Det handler om tyveri, å manipulere sinnet til andre, bedriftsspionasje og bedrageri i drømmetilstand. Inception byr på radikale oppfatninger og idéer og det hele er tatt et nivå høyere enn ordinær blockbusterfilm.
På mange måter er Inception en kuppfilm med det klassiske oppsettet av ulike spesialister som trengs til jobben; arkitekten, kjemikeren, forfalskeren osv. Historien utspiller seg på mange ulike lag og det er Nolans mest innovative og komplekse film til nå. Kreativiteten veksler mellom drømmer, tid, rom og gravitasjon, og det stadig tilbakevendende temaet hvem lurer hvem blir nok en gang sentralt.
Det øvrige skuespillerensemblet hentes fra hans forrige filmer, spesialeffektene er ikke bare dataskapte, men består hovedsakelig i praktiske effekter med dertil effektive og utrolige actionscener. Er filmen en metafor på en mann som må gi slipp på sin avdøde kone? Inception var verdens fjerde mest sette film i 2010, er utgitt på DVD og Blu-ray, og kan strømmes på Netflix, Viaplay og SF anytime.
1. Dunkirk
Nolans så langt beste film er utvilsomt Dunkirk (2017) lagt til andre verdenskrig. Det ordknappe dramaet er skrevet av Nolan selv og henter handlingen fra virkelige hendelser som utspilte seg på den franske kysten i 1940, en hendelse som også var sentral i Winston Churchill biografien Darkest Hour fra samme år. Filmatisk krigsinspirasjon var hentet fra The Battle of Algiers (1966) og All Quiet On the Western Front (1930).
Fienden har presset 400.000 briter og franskmenn mot Dunkirks strender hvor de forsvarsløse og fanget venter på å bli reddet av fraktskip. Vi følger en innovativ og snartenkt ung soldat som utnytter enhver mulighet til å komme seg i levende live tilbake til hjemlandet. Mennene vi følger fra land, fra havet og fra luften er fiksjon, men det desperate redningsforsøket vi bevitner er ubeskrivelig sann.
Dunkirk er som en tidsinnstilt bombe preget av håpløshet, maktesløshet og desperasjon. Det veksles mellom kaos, torpederende ubåter, intense kamper i luften og sterke scener fra strendene. Det hele akkompagnert av Hans Zimmers pulserende lydbilde som stadig øker i intensitet.
Dunkirk er utvilsomt et av de aller største mesterverkene i filmhistorien, både filmatisk og fortellermessig. I all sin enkelhet handler det om overlevelses i en svært stressende og livsfarlig situasjon. På kreativt vis fortelles historien fra tre ulike vinkler og det stadig økende tempoet og dramatikken gjør dette svært spennende og underholdende. Dunkirk mangler de underliggende temaene som kjennetegner Nolans øvrige filmografi, men på en svært befriende måte kan man leve seg inn i en krigsfilm uten å bli innprentet med noe budskap. Dunkirk var den største suksessen en film om andre verdenskrig noensinne har hatt og troner høyt når det kommer til filmhistoriens aller beste krigsfilmer. Dunkirk er tilgjengelig på DVD og Blu-ray, og kan sees på Viaplay og SF anytime.