Ridley Scott er mester når det gjelder storslagne epos, noe han har vist med filmer som Blade Runner og Gladiator. Han lykkes ikke fullt så godt i sin middelalderske #MeToo-fortelling The Last Duel.
The Last Duel er et ambisiøst middelalderepos. Filmen er en1300-talls saga om to riddere (spilt av Matt Damon og Adam Driver) – og en modig kone (Jodie Comer). Det hadnler om vennskap, ære – og et seksuelt overgrep som endrer historien til de involverte. Det hele blir fortalt fra de tre sine forskjellige perspektiver – slik Kurosawa gjorde i Rashomon -demonenes port.
Filmens sentrale tema er nettopp «Rashomon-effekten». Den handler om upåliteligheten til øyenvitner. Den beskriver en situasjon der en hendelse får motstridende tolkninger eller beskrivelses ulikt av de involverte. Nicole Holfcener har skrevet manuset sammen med Matt Damon og Ben Affleck.
Motstridende
Akkurat som Kurosawa utforsker Scott problemene med upåliteligheten i vitnesbyrdene. Filmen begynner med den såkalte sannheten om det som førte til en virkelig duell til døden i 1386, først ifølge den franske ridderen Jean de Carrouges (Damon), deretter den til skuespilleren Jacque Le Gris (Driver) før et avsluttende kapittel fra synspunktet til Marguerite.
The Last Duel starter tilbake i 1360, da Jean og Jacques kjempet side om side mot England. Jean er en arret, stolt og dekorert soldat i Normandie som den lokale greven, Pierre d’Alençon (Ben Affleck) – fetter til kong Karl VI (Alex Lawther), finner avskyelig kjedelig. Den arrogante Jacques er mye mer hans type.
Grevens favorisering av Jacques, så vel som en eiendomstransaksjon, driver en kile mellom de to vennene. Jean gifter seg med den vakre og kunnskapsrike Marguerite, hvis far (Nathaniel Parker) er stemplet som en forræder og skylder kongen penger.
Dødskamp
Når Jean kommer hjem fra et slag i Skottland møter han en livredd kone. Marguerite anklager Jacques for å ha voldtatt henne i hans fravær. Opprørt, mer på grunn av sitt eget ego enn ektefellens traumer, tar Jean først saken lokalt til grev Pierre og deretter videre til kongen. Kongen går med på en rettssakskamp til den enes død – hvor Gud således avgjøre hvem som snakker sant.
Filmen forteller historien i tre kapitler de forskjellige versjonene. Først kommer fortellingene til de to mennene, som har et langt vennskap og en lang historie med å kjempe sammen. Det blir mer interessant når Marguerite gir sitt perspektiv.
Middelalders mørke
Scott har ved hjelp av digitale effekter laget en svært så visuell film. Han tar oss med tilbake til en iskald middelalder med snø, vind og blodige slag. 1300-tallets Paris gjenskapes digitalt, med byggingen av Notre Dame i bakgrunnen.
Mens mennene slåss om makt, land og status er det Jodie Comer i rollen som Margeruite som gjør størst inntrykk. Hun setter livet sitt på spill for å fortelle sannheten om hva som har skjedd med henne. Dette var en tid da voldtekt ble ansett som en eiendomsforbrytelse i stedet for en personlig krenkelse, ettersom menn ble ansett som eiere av sine koner.
Mens Kurosawas film i sin tid ble sett på som et bilde på hvordan Japans nederlag i andre verdenskrig ble tolket i ettertid avhengig av hvem man snakket med, vil nok mange trekke paralleller til Weinstein-saken og #MeToo når det gjelder Scotts film. The Last Duel er et karakterstudie av giftig maskulinitet. I en film full av blod, ære og religion er det Marguerite som blir historiens virkelige helt.