Netflix: «Regnjakkemorderen - Jakten på en koreansk seriemorder» - halvgod true crime
3Total vurdering

Netflix har vært en solid leverandør av dokumentarer om seriemordere. Etter suksessen Squid Game kan det se ut til at vi fremover får enda mer makabert innhold fra Sør-Korea. 

Vi er dypt fascinert av seriemordere og Netflix vet at vi liker å fråtse oss gjennom filmer og dokumentarer om dette temaet. Etter den rekordstore oppslutningen rundt sørkoreanske Squid Game (2021) er det forståelig at Netflix gir oss ytterligere innhold med mørkt innhold fra Sør-Korea. Dokumentarserien Regnjakkemorderen – Jakten på en koreansk seriemorder (2021) byr på fråtsetemaet seriemorder og en av historiens mest beryktede saker.

Soul, første oktober 2003. I storbyen med sine 10 millioner innbyggere har noen nylig utført svært grusomme og voldelige drap. Det blodige åstedet befinner seg i et av landets rikeste områder og tilhører en svært vellykket forretningsmann. Ofrene er hans mor, hans kone og deres sønn. Drapene har blitt utført på dagtid og verdisaker ligger fortsatt urørt. Politiet mistenker automatisk ektemannen, men så ankommer uventet etterforskere fra et annet distrikt.

Ikke første drap

To uker tidligere skjedde det et lignende drap i deres distrikt og de ønsker å se nærmere på dette åstedet og disse drapene. De mente at det var noen likhetstrekk til sin sak. Utfordringen til politiet i Sør-Korea var at det ikke eksisterte noen kommunikasjon mellom distriktene og at de dermed ikke hadde kjennskap til hverandres saker. Grunnet muligheter for forfremmelse ble aldri detaljer rundt drapssaker offentliggjort før de hadde tatt morderen.

Så skjer nok et mord. Politiet finner likhetstrekk, men står maktesløse. Da ytterligere flere drap av samme karakter finner sted stadfestes ideen om at det kan være en seriemorder som står bak. I utgangspunktet var de fortsatt maktesløse, men som vi skal se i denne tredelte dokumentarserien så ble politiarbeidet gradvis endret i jakten på denne morderen. Gjennom etterforskningens sentrale aktører fortelles det hvordan drapsmannen opererte og hvordan de gikk frem for å ta morderen. Det er en fascinerende sak med forviklinger og en dramatisk utvikling.

Hva skapte seriemorderen?

En av de fremtredende intervjuobjektene skulle få en banebrytende rolle innen kriminalprofilering i Sør-Korea. Som vi kjenner fra serier som David Finchers Mindhunter (2017) handler det om å lage analytiske rapporter basert på intervju med drapsmenn. Men det store spørsmålet var hvorfor det på dette tidspunktet dukket opp en seriemorder i Sør-Korea? Med nedgangstider i overgang til det nye millenniet skulle de fattige bli fattigere og de rike rikere. Dette stadig voksende gapet førte til en økning i kriminalitet hos en stor andel av befolkningen og ikke minst skulle de som ble presset til det ytterste manifestere seg som seriemordere og terrorisere landet.

Regnjakkemorderen – Jakten på en koreansk seriemorder er i form og stil hovedsakelig intervju med ledelsen og de sentrale aktørene i etterforskningen av denne morderen. Bildeutvalget består hovedsakelig av såkalt talking heads, opptak med de som forteller om saken, og supplert med rekonstruksjoner av morderens bedrifter. Det varieres også noen ganger med arkivmateriale i form av nyhetsreportasjer. Dog har vi blitt bortskjemt med et stort og variert utvalg arkivmateriale i de aller beste true crime-dokumentarene de siste årene og i dette tilfellet føles det som at det mangler mer innklippsbilder.

Middels god

Serien prøver å holde på spenningen, men avslører kanskje litt mye for den uvitende allerede i starten. Det kan nok tenkes at denne dokumentarserien i hovedsak var myntet på det opplyste hjemlandets publikum som allerede hadde god kjennskap til saken. I kjølvannet av Squid Games suksess kan det tenkes at den plutselig har fått et bredere nedslagsfelt. Hovedessensen ligger i hvordan de gikk frem for å løse den fascinerende saken og det er laget på et interessant vis.

Allikevel når den ikke opp til de beste dokumentarseriene de siste årene som Netflix´ Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (2019), The Sons of sam: A descent into Darkness (2021), Mord blant mormonerne (2021) eller HBOs I´ll be Gone in the Dark (2020). Regnjakkemorderen mangler den strukturerte og stadig oppadgående spenningskurven med en finurlig og overraskende utvikling slik vi har sett i de beste seriene. Problemet er ikke at tvisten ikke finnes, den er bare ikke utnyttet. At den ikke byr på utstrakt bruk av arkivmateriale er nok dens største ankepunkt, fordi dette var en svært godt dekket sak. For de med stor fascinasjon for temaet seriemorder vil nok dette allerede være på seerlisten mens de med middels interesse kanskje bør vente på neste seriemorderdokumentar.

Advarsel

For de som ønsker å holde på litt mer av seriens spenning, her kommer litt mer avslørende informasjon. Yoo Young-Chul ble pågrepet sommeren 2004 og ble dømt for drap på over 20 mennesker, for det meste prostituerte og eldre velstående. Saken var i stor grad løst og Yoo Young-Chul innrømmet at han hadde blitt inspirert av en annen sørkoreansk seriemorder – Jeong Du-yeong som drepte ni personer mellom 1999 og 2000.

Sistnevntes historie ble til en relativt interessant spillefilm med Confession of Murder (2012) som følger klassisk politietterforskning med en uventet vri hvor en forfatter tar på seg ansvaret for drapene i en ny bok. Den er dessverre ikke tilgjengelig på strømming for øyeblikket.

Seriemorderen Yoo Young-Chuls drapsorgie, som sett i Regnjakkemorderen, har også blitt filmatisert. Den hyllede og anerkjent thrilleren The Chaser (2008) følger i beste thriller-stil saken tett og på og den kan leies på Blockbuster. En annen anbefaling er Bong Joon Ho Memories of Murder (2003) som omhandler landets første store seriemordersak, en godbit for de som først er ute etter sørkoreanske seriemordere.

 

Om forfatter

Kristian Krogstad har Mastergrad i Filmvitenskap fra NTNU og jobber som frilansjournalist. Han er prosjektleder for dubbing på SDI Media, har tidligere jobbet med filmdistribusjon hos Scanbox Entertainment og vært markedssjef hos Egmont. Han har vært redaktør for det danske filmmagasinet Filmwise og har skrevet for Cinema, Z filmtidsskrift og danske Ekko.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen