4K + Blu-ray: «Halloween Kills» – i forlenget versjon med alternativ slutt

4

Halloween Kills slippes i en fire minutter forlenget versjon med en alternativ slutt på 4K og Blu-ray. Men bidrar denne versjonen til noe ekstra sammenlignet med kinoversjonen?

Som med alle filmatiske trilogier er det en begynnelse, et midtparti og en avslutning. Ofte er midtpartiet bare en transportetappe mot siste del, og det kan synes som om dette også gjelder for andrefilmen Halloween Kills (2021) i denne trilogien. Mens det kreative teamet hadde tilbakeholden respekt i førstefilmen fra 2018 har regissør David Gordon Green, manusforfatter Danny McBride, produsent Jason Blum og komponist John Carpenter nå sluppet seg litt mer løs.

I originalfilmen Halloween (1978) klarer Michael å rømme fra lukket avdeling og barnevakten Laurie blir hans hovedmål. Halloween II (1981) fortsetter der den første filmen endte, og Laurie har blitt flyttet til et sykehus etter nattens grufulle opplevelser. Relanseringen Halloween (2018) ignorerte alle oppfølgere og kun den første filmen ble ansett som kanon. Oppskriften var å bruke elementene som fungerte så bra i originalen og kopiere dem. Den ble en stor suksess og dermed kom andrekapittel Halloween Kills som er tilbakeskuende til de to første originalfilmene.

Fyller inn tomrom

Med retronostalgisk fonter og farger settes vi raskt inn i sinnsstemning for den tilbakeskuende historien fra Haddonfield i 1978. Nå fyller den inn tomrom og utbroderer historien til John Carpenters originalfilm. Deretter fortsetter historien i nåtid, som en fortsettelse av filmen fra 2018, men spiller samtidig på og referer tilbake til hendelsene i 1978. Dette er et filmunivers hvor det lønner seg å ha en god forståelse av tidslinjene da David Gordon Greens to filmer i den nye trilogien er selvproklamerte hyllester til Carpenters filmer, men satt 40 år etter originalen.

Laurie (Jamie Lee Curtis) er hardt skadet og kjøres til sykehuset sammen med datteren Karen og barnebarnet Allyson. I motsatt retning kjører en kortesje med brannbiler. Opp fra asken stiger Michael som starter en drapsorgie. I Haddonfield tar Lauries gamle venner Lonnie, Tommy, Lindsey og Marion saken i egne hender og starter en selvtektsmob og jakten på byens kollektive mareritt.

Hvem er monsteret?

I den nye trilogiens førstefilm er det kun Laurie som jakter Michael. I andrefilmen koker det over i den traumatiserte byen Haddonfield og nå har hele byen blod på tann. Hvem er monsteret nå, Michael eller mobben? Det er en slasherfilm til fingerspissen med fokus på drap og spesialeffekter. Det hele krydret med fiffige kameravinkler og kreativ klipping. Det er en kavalkade av innovative og grafiske måter der Michael tar livet av folk, eller som regissør David Gordon Green så fint kaller det, impresjonistisk vold.

Det er en opprinnelseshistorie hvor store deler er tilbakeskuende til det som skjedde i 1978. Det er en historie som legger til og utfyller hullene i Carpenters film. Det er hullene som mangler som nå blir fortalt, det hele med Carpenters velsignelse. Det er retronostalgi hvor originalskuespillere hentes inn i varmen til sentrale roller. Og det er et dysfunksjonelt familieforetak med en livstruende skadet mor, en naiv datter og et hevnlystent barnebarn som en slags gjenfødt utgave av den unge Laurie.

Tilbakeskuende

Halloween Kills er tilbakeskuende til slasherfilmens glansdager hvor drapsmannen truet det tilsynelatende fredelige nabolaget med stakittgjerder og pene hager. Vi får et gjensyn med den unge betjenten Hawkins og gutten Lonnie som jages av Michael. Og ikke minst blir vi imponert av en gjenoppstått Dr. Sam Loomis, dog fra noen som ligner på Donald Pleasence. Det hele i en nøye gjenskapelse av samme nabolag og med en imponerende visuell stil som faktisk ser ut som om det er laget i 1978. Så hopper vi til nåtid med et kontrastfylt moderne uttrykk.

Les også Historien bak Halloween-filmene

Ankepunktet i Halloween Kills er en slags repetisjon tilbake til slashersjangerens utvikling på 1980-tallet hvor den ene filmen skulle overgå den andre med overdrevne og kreative drap fremfor det handlingsdrivende. Det føles som et voldelig mellomspill frem til den store finalen med tredje kapittel og hvor Laurie spiller annenfiolin. Filmen vil nok antageligvis fungere på en helt annen måte når trilogien sees i sin helhet.

Den forlengede slutten

Et av hovedargumentene til å se filmen på nytt er den nye forlengede versjonen med en annerledes slutt. Her får vi en tilføyd scene på sykehuset med en oppbyggende funksjon mot siste film. Tanken var at den skulle bygge en bro mellom den andre og tredje filmen. Halloween Kills ble filmet høsten 2019. Mens Halloween Ends startet innspilling nå nylig med premiere i oktober 2022. Derimot har Gordon Green forklart at tredjefilmen Halloween Ends hopper fire år frem i tid og dermed kan man anta at scenen ikke fungerte i kinofilmen som blir stående som den endelige versjonen. Får man noe stort utbytte av scenen? Nei, i det store bildet bidrar den ikke til mye i filmen.

På den fysiske utgivelsen får vi også interessante minidokumentarer om hvordan de hentet inn de gamle skuespillerne fra originalfilmen og hvordan de ble tatt inn i varmen igjen. Noe av det mest interessante er hvordan Michaels hus ble gjenoppbygget som kulisse i sin helhet i et studio, selv om det virkelige huset der originalfilmen ble filmet fortsatt eksisterer. I tillegg gås det i dybden og viser den kreative prosessen bak hvert drap og hvordan de ble utført.