Oppdal -skrekkfilmens hovedstad i Norge

I dag åpner Ramaskrik. På kort tid har filmfestivalen på Oppdal etablert seg som en av Skandinavias mest interessante sjangerfestivaler.

Det skyldes ikke minst kino- og festivalsjef Morten Haagensen. I dag drar han i gang skrekkfilmfestivalen for sjette gang. Det som startet som en sidekick til Kosmorama har blitt en festival som står solid på egne bein.

Årets festival foregår over fire dager og Haagensen regner med at det blir solgt nærmere fire tusen billetter til festivalen – slett ikke dårlig i en bygd med sju tusen innbyggere.

Internasjonale filmskapere

Ikke bare har festivalen fått ett dedikert publikum som reiser ditt for å delta, men festivalen har etter hvert også fått et rykte internasjonalt som gjør at den tiltrekker seg internasjonale filmskapere. Blant årets gjester ingen ringere enn den britiske regissøren Neil Marshall som kommer samme med skuespiller Charlotte Kirk til den nordiske premieren på «The Lair».

Neil Marshal hadde aldri vært i Norge tidligere: – Vi sa til ham kom en dag tidligere så får du bli med en dag på Dovre og se på moskus. Han var vikke vanskelig å overtale, forteller Haagensen som gjerne viser gjestene noe mer enn bare festivalen.

Festivalsjef Morten Haagensen tok med seg Neil Marshall til Dovre med muligheten til oppleve både villrein og moskus.

Verdenspremiere

Den norske filmen «Leave» har lagt verdenspremieren til Oppdal og åpner festivalen offisielt torsdag kveld. Til visninga kommer regissør Alex Herron, skuespiller Herman Tømmeraas og produsentene Dave Spilde og Tommy Wirkola. Andre filmskapere som tar turen til fjellbygda er Fredrik S. Hana og Hanna Bergholm. Sist ut blant gjestene er regissør Stig Svendsen og manusforfatter Espen Aukan. De kommer med den første visninga av høstens norske varulvfilm «Vikingulven».

Alex Herrons Leave åpner Ramaskrik. Regissøren er på Oppdal sammen med skuespiller Herman Tømmeraas og produsentene Dave Spilde og Tommy Wirkola.

-De første tilreisende publikummere kom allerede onsdag, forteller Morten Haagensen. For disse har festivalen satt opp tre egne visninger på festivalhotellet Quality Hotel Skifer.

– Hotellet er ellers en viktig samarbeidspartner for oss og laget prisgunstige festivalpakker til de tilreisende. I tillegg legger de sin sjel i arbeidet og lar horrorkonseptet også prege hotellet under festivalen.

Suksessfaktor

– Er beliggenheten noe av suksessfaktoren til festivalen?

– Ja, definitivt. En ting er at det er er at det er eksotisk for utlendinger. I tillegg ligger vi gunstig for tilreisende med Dovrebanen rett gjennom bygda og festivalhotellet nærmest på perrongen. Det er en veldig kompakt festival i tillegg- alt foregår innen tre minutters gange. I tillegg er Oppdal er turistdestinasjon. Det gjør at vi har overnattingsplasser i alle prisklasser.

Festivalen er eid av Oppdal kulturhus og er en del av Oppdal kinos tilbud.

– Dere har jo truffet en trend. Hvis vi ser bort fra Marvel-filmene og Krigsseileren så er det vel skrekkfilmer folk vil se for tiden?

– Ja, for øyeblikket har kinoene at Smile-effekten. Vi vet jo at det skrekkfilminteressen er stor.

Quality Hotel Skifer er både sponsor og festivalhotell og går ikke av veien for å overraske gjestene.

Lokale sponsorer

Ramaskrik har også tilknyttet seg lokale sponsorer som har vært med gjennom flere år og vært viktige samarbeidspartnere.

– Det er store aktører som Sparebanken, Toyota og Quality Hotel Skifer – som gjør om hele hotellet til et skrekkhotell under festivalen. De har vært helt rå!

– Hotellet er en stor del av festivalen og i år viser vi også filmer der. Det vi har lagt merke til tidligere er at mange kommer langveisfra og de kommer dagen før festivalen, så for å gi de noen ekstra tar vi i år med vår mobile 35 mm og viser Evil Dead 3 for dem. Slik det ser ut har vi rundt hundre tidligankomne. I tillegg har hotellet gitt et ekstra godt tilbud til de som kommer dagen før. De fleste som deltar på Ramaskrik er tilreisende. I et år hvor stadig flere får en stram økonomi har vi vært spente på hvordan det vil slå ut, men billettsalget er i rute og hotellet rapporter økt antall bestillinger.

Quality Skifer Hotel har gått all in for å skape en skummel atomsfære på hotellet under Ramaskrik. Hele hotellet har blitt en skrekkulisse.

Sosial arena

– En av suksessfaktorene våre tror jeg at et vi er en kompakt og intim festival hvor du får et miljø. Når vi snakker med andre festivaler i større byer som potensialt har et mye større nedslagsfelt enn oss, så sliter de ofte med å skape det rette atmosfæren og et miljø rundt det hele. Det tror jeg er nøkkelen til vår suksess.

Oppdal kino har en stor sal på tre hundre plasser og en mindre sal på hundre plasser – deri ligger begrensningene. Vi gikk fra en festival på tre til fire dager for noen år siden. I år har vi utvidet med en visning på hotellet kvelden før festivalen.

Vi har jobbet mye med strategi det siste året for å se hvor langt vi kan nå – og hva som er mulig. Vi tror jo at det er mulig å utvide festivalen, men da må vi eksperimentere med visningsplasser osv.