Regissør Matthew Vaughns siste prosjekt har vært innhyllet i mystikk. Prosjektet ble markedsført som en filmatisering av en spionroman skrevet av debutanten Elly Conway.
Imidlertid var dette bare en halv sannhet, da Conway viste seg å være en fiktiv forfatter og hovedpersonen i filmen. Agent Argylle (Henry Cavill) blir presentert som en fiksjon innenfor denne fiksjonen.
«Kingsman»-regissør Vaughn at han kan spionhumor og «Argylle» åpner som en høyoktan parodi på James Bond. Dessverre overlesser han hele fortellingen. Det som starter som en fantastisk Bond-parodi ender opp som et stort mageplask. Filmen begynner som en morsom spion-parodi, men mister etter hvert dampen og blir et rot av vendinger, stemningsskifte og dårlig CGI.
Filmen følger forfatteren Elly Conway (Bryce Dallas Howard) i en merkelig hybrid av «Stranger Than Fiction» og James Bond. Gjennom en rekke spektakulære actionscener blir hun involvert med spionen Aiden (Sam Rockwell).
I filmen blir den fiktive romanforfatteren dratt inn i spionverdenen. Handlingene i hennes bøker begynner å speile virkelige hendelser skapt av et internasjonalt kriminelt syndikat.
Den imponerende internasjonale rollebesetningen inkluderer den tidligere Superman-stjernen Cavill, Oscar-vinneren Ariana DeBose, WWE-stjernen John Cena, Breaking Bad-stjernen Bryan Cranston og Schitt’s Creek-legenden Catherine O’Hara. Dessverre er dette ikke nok til å løfte filmen over det middelmådige, ja, til nærmest det kjedelige, til tross for de spektakulære actionscenene.
Overlesset
«Argylle» har en solid rollebesetning, men sliter konstant med å holde det hele sammen. Vaughns kreative actionsekvenser ser livløse ut i utførelsen. De konstante vendingene mister fort all mening, og opplevelsen blir mer kjedelig enn underholdende.
Dette er en film med store budjetter. Det er film full av effekter. Derfor forunderlig at CGI arbeidet holder så lav kvalitet – ikke bare i enkeltscener, men gjennomgående. Mest sannsynlig har de tatt noen snarveier her fordi filmen egentlig er laget for strømming og ikke avsløres på en tv-skjerm, men på det store lerret blir det for dårlig.
«Argylle» en mislykket blanding av komedie og spionthriller som føles uoriginal og forutsigbar. Det er en film som sikkert slår fint ut på algoritmene til Apple TV+ hvor den skal etter å ha vært på kino, men det er ingen minneverdig opplevelse.