Det har gått 17 år siden The Departed vant Oscar for beste film, beste regi og litt til. Siden har strengt tatt ikke Martin Scorsese laget noe av samme kaliber.
Noen ganger klaffer alt. William Monahans Oscar-belønnede manus er ikke bare gjenbruk av et eksisterende konsept. Det er sirlig adaptert og miljømessig endret fra Hong Kong til Bostons kriminelle underverden. Boston-karakterene er naturligvis også tilpasset den reviderte historien. Jack Nicholsons´ rolle Frank Costello baserer seg på den beryktede Boston-gangsteren Whitey Bulger. Han var informant for FBI og informerte dem om sine rivalers aktiviteter. I bytte fikk hans kriminelle gjeng drive på uforhindret.
The Departed refererer riktignok ikke til Bulger. Dette er informasjon vi får gjennom et dypdykk i bakom-materialet til filmen. På metaktig og høyst interessant vis har den virkelige forbryteren selv fortalt at han dro på kino for å se filmen da han var på flukt. Han ble dog ikke mindre kriminell av å kritisere Jack Nicholsons´ rolletolkning av seg selv.
Hong Kong-nyinnspilling
Grunnhistorien og strukturen til historien er hentet fra Hong Kong-filmen Infernal Affairs (Mou gaan dou, 2002). Denne kom da action og thrillerfilmen fra Hong Kong var på høyden av sin kreativitet. I Norge utga Universal filmen under merkelappen Asian Vision da DVD-salget fortsatt befant seg i en oppadgående kurve. Originalfilmen har i store trekk et likedan plot som The Departed.
«The Irishman» – et episk mesterverk – CINEMA
I 10 år og i all hemmelighet har Chan Wing Yan (Tony Leung) vært politiets muldvarp i Triaden. Han holder på å miste forstanden og opplever dette som et helvete. Han lurer på når dette skal ende og om han kommer seg ut av Triaden? Og hvis han gjør det, kan de ta Triaden ut av han? Kun en person kjenner til hans egentlige identitet, avdelingssjefen for politiets organisert kriminalitet. For alle andre er han en storkriminell som arbeider for gangsterbossen Hon Sam (Eric Tsang). Samtidig har Hon Sam plassert en muldvarp på innsiden av politiets avdeling for organisert kriminalitet.
En ny Gudfaren-trilogi?
Det som gjorde denne intrikate, men høyst velkomponerte thrilleren spesiell var at den skilte seg fra datidens største Hong Kong-regissør John Woos eksessive stil med kaskader av stilisert action. Intensiteten lå i den mesterlige historien. Etter hvert skulle den ble ansett som en alternativ Hong Kong-variant til Francis Ford Coppolas Gudfaren. Og ikke minst sammenlignet med Sergio Leones Once Upon a Time in America (1984). Infernal Affairs ble en suksess uten like i hjemlandet og to oppfølgere kom det påfølgende året. Disse fortalte forhistorien og ble etter hvert utgitt på DVD av Scanbox i Norge.
Vi har møtt giganten Martin Scorsese – CINEMA
Slik som den store narrative vendingen kom også en virkelig tvist. Infernal Affairs-regissør Andrew Lau var stor fan av Martin Scorsese og hadde blitt inspirert av regissøren til sin film. Nå skulle inspirasjonskilden lage en nyinnspillingen av hans film. Det som fulgte var at Scorsese skulle havne i godt selskap med en veletablert amerikansk filmtradisjon med politifolk som undercover kjempet mot korrupsjon. Umiddelbare solide referanser er Sidney Lumets Serpico, den siste ærlige purk (Serpico, 1973), Mike Newells Donnie Brasco (1997) og James Mangolds Cop Land (1997).
Muldvarp
Delstatspolitiet startet en egen krig mot den irsk-amerikanske mafiaen i Boston. Den nyuteksaminerte politibetjenten Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) får i oppdrag å infiltrere mafiaens syndikat, drevet av gangsterbossen Frank Costello (Jack Nicholsen). De eneste som kjenner til hans identitet er kaptein Queenan (Martin Sheen) og Dignam (Mark Wahlberg), hans underordnede i spesialenheten. En som har steget i gradene i spesialetterforskningsavdelingen er Colin (Matt Damon). Han er en infiltratør sendt på oppdrag fra Frank Costello.
«Killers of the Flower Moon» – nok et mesterverk fra Scorsese – CINEMA
Siden 2006 har den høyst produktive Martin Scorsese laget syv dokumentarer, seks spillefilmer samt et knippe TV-serier og kortfilmer. Men verken Shutter Island (2010), Hugo Cabret (2011), The Wolf of Wall Street (2013), Silence (2016), The Irishman (2019) eller Killers of the Flower Moon (2023) overgår mesterlige The Departed. Ved et nytt gjensyn sitter filmen fortsatt som et skudd og i slike tilfeller må man bare fastslå at Hollywood og studiofilmene er mektigst.
Tynn linje mellom purk og skurk
Det er et skuespillerensemble fra øverste hylle. Uvanlig kløktig klipping som forteller to parallelle historier. Det er en rask klipperytme full av innklippsbilder og digresjoner, men som løfter fortellingen til noe høyere. Det er en fengende historie fortalt på noe overkomplisert vis, men som viser seg å være en bragd uten like. Blunker man for lenge går man glipp av en liten sekvens i seg selv. Og ja, den vant Oscar for beste klipp
«Black Mass» – glimrende gangsterdrama – CINEMA
Det er den tynne linjen mellom purk og skurk, mellom moral og makt. Paradokset er at den ene stiger i gradene og får stadig høyere lønn, mer makt og finere ting. Den andre opplever vold og mister gradvis forstanden. Og midt mellom dem havner kvinnen Madolyn (Vera Farmington) som kjæreste og psykiater. Alle vikler seg stadig mer inn i nettet, det er nervepirrende og stressende liv for begge, men de er begge for langt på innsiden til å komme seg ut.
The Departed er utgitt på 4K og et gjensyn med filmen anbefales sterkt. Etter ekstramaterialet om den sanne historien om Whitey Bulger bør man ta et gjensyn med Black Mass hvor Johnny Depp tolker Bulger. Som et apropos er dessuten hele Infernal Affairs-trilogien utgitt på Blu-ray i Norge.