Solgte hus og hjem for å lage roadmovie i Irak

El Clásico er både en kulturell og geografisk roadmovie om to kortvokste irakiske brødres reise til Madrid for å oppleve en legendarisk fotballkamp og treffe Ronaldo. Samtidig er det også en fortelling om kjærlighet.

– Filmen handler om to kortvokste som risikerer alt de har i Irak for å komme til Spania for å møte Christian Ronaldo, forteller Halkawt Mustafa. – Det har vært veldig utfordrende å lage filmen.

– Jeg var opptatt av å finne noe originalt karaktermessig – en historie som stikker seg ut. Det begynte med at jeg kom til Erbil i Irak. Hele gata var full av flagg og begeistrede folk –det var et kjempeleven i gata. Det var el clásico på tv. Jeg ble først skremt av den bråkete folkemengden. Så viste det seg at de feiret at Real Madrid hadde vunnet over Barcelona.  Den opplevelsen er utgangspunktet for filmen. Da jeg kom hjem til Norge igjen, reiste jeg til Madrid for å se el clásico. Og så, litt seinere, ble jeg kjent med flere kortvokste. Jeg var på jakt etter to originale karakterer til historien.

Aldri vært på kino

– Jeg hadde kontakt med over hundre kortvokste til rollene i filmen, men de to vi møter i filmen stakk seg ut – og de er brødre også virkeligheten. De to er fantastiske – problemet var bare at de skjønte ingenting om film. De hadde aldri vært på kino. De har heller ikke sett den ferdige filmen enda. De kommer begge til premieren i Oslo, og det blir både første gangen de ser filmen – og første gangen de noensinne er på kino!

– Det var veldig krevende å få dette til. Jeg bodde sammen med dem et år i en leilighet i den kurdiske delen av Irak.
El clásico ble skapt gjennom det året. Det gjaldt å få dem til å forstå hvordan man lager film. Første opptaksdag spurte de meg om filmen var ferdig. Det handler ikke om at de er dumme. De har bare sett ting på tv og visste ingenting om hvordan film lages.

– Hvordan jobbet du med den?

– I løpet av det året så vi veldig mye film på video. Løpende endret jeg manuset etter hvert som jeg oppdaget deres personligheter. For å være ærlig, så handler filmen om det de drømmer om – fotball og kjærlighet.

Satset alt

– Hvordan har du fått finansiert filmen?

– Det er en film som jeg har reist verden rundt for å få finansiert. Jeg har fått fire millioner kroner fra det kurdiske filmfondet og jeg har fått penger fra Dubai filmfestival og en del private selskaper. I tillegg solgte jeg min egen bolig for få det til med den kvaliteten jeg ville ha på filmen. Til sammen har jeg hatt et budsjett på femten og en halv million kroner. Fra Norsk Filminstitutt fikk jeg kun avslag på søknaden.

– Er det ikke litt drastisk å selge boligen for å lage film?

– Jeg synes jeg måtte gjøre det. Jeg trengte de pengene for at filmen skulle bli slik jeg ønsket. Det har jo jobbet over to hundre mennesker i denne produksjon. For meg har det vært viktig at alle får betalt for innsatsen.

Halkawt Mustafa måtte bygge byen hvor opptakene er gjort. Det var ingen billig prosess.

– Gatene og husene der historien foregår i virkeligheten var altfor små og trange til at det var mulig å filme der. Løsningen ble å gjenskape byen ved hjelp av kulisser.

Risiko

Mange av scenene er filmet i Bagdad. Det var ikke helt risikofritt. Samme dagen som innspillingen startet tok en selvmordbomber med seg 24 personer i døden.

– Nesten alle store filmer som har handlingen lagt til Bagdad filmes i Marokko eller Jordan av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg var veldig bestemt på å spille inn i Bagdad. Folk har ikke sett byen på denne måten på film før. Vi ble hele tiden oppdatert om situasjonen av presidentens sikkerhetssjef. Vi fikk blant annet beskjed om at vi aldri skulle forlate hotellet før klokken ni – slik at veiene var ryddet for bomber. Et annet tips var alltid å ha vinduene rullet ned i tilfelle det sprengte en bombe, slik at trykket fra en eventuell bombe ikke førte til at glassplinter traff oss. Grunnen til at jeg ville filme der, var at folk flest lever et vanlig liv i bydelene. Eksploderer en bombe, så går verden videre som før to hundre meter unna. Spesialstyrker stengte gatene der vi gjorde opptak – så det var høy sikkerhet. Jeg tenkte like mye på sikkerheten som på filmen.

Nesten hele staben på filmen er norsk.

– Alle var opptatt av å gjøre jobben sin, og så stolte vi på sikkerhetstyrkene og den informasjonen vi fikk.  Det var et par ganger vi fikk beskjed om å være kjappe med opptakene og heller komme tilbake seinere. Jeg har erfaring fra sånne steder. Jeg har  vært i Syria for TV2 flere ganger og vet litt om hvordan man skal oppføre seg for å få ting til i de områdene.

Ustoppelig

El clásico  er Halkawt Mustafas andre spillefilm. Han debuterte i 2011 med Rødt hjerte – et drama om tvangsekteskap. Også den ble laget med norsk stab, og hadde et budsjett på elleve millioner kroner. Heller ikke den gangen fikk han en krone fra Norsk Filminstitutt med – med begrunnelsen at filmen ikke var norsk nok.

El clásico åpnet filmfestivalen i Dubai i desember og har fått kinodistribusjon i hele den arabiske verden, og Halkawt Mustafa har allerede nye filmplaner. Han er nemlig ustoppelig.