Med Jurassic World gjenoppsto dinosaurene i ny og forbedret innpakning i det som skulle bli en ny trilogi. Her tar vi et gjensyn med trilogiens to første filmer.
Steven Spielbergs Jurassic Park (1993) ble en moderne klassiker og datidens aller største filmsuksess. Årsaken var ikke bare dens forbløffende effekter, men dens kombinasjon av følelser og sjarm. I franchisens andre trilogi har teknologien og dataeffektene blitt stadig mer raffinert, men har filmserien klart å holde på sjarmen?
Les også Gjensyn med den første «Jurassic Park» –trilogien.
Jurassic World
Gjennom filmer som Clash of the Titans (2010), Wrath of the Titans (2012), Pacific Rim (2013) og Godzilla (2014) hadde produksjonsselskapet Legendary Pictures blitt en mektig aktør i Hollywood og en banebrytende leverandør av monsterfilmer. Ved å koble sjarm og følelser fra Steven Spielbergs Amblin Entertainment med Legendarys ekspertise på gigantiske vesener fikk man en ny tilnærming til den velkjente dinosaur-franchisen Jurassic Park. Steven Spielberg er denne gangen kun produsent mens Colin Trevorrow, med forsiktig bakgrunn i indiefilmen Safety Not Guaranteed (2012), tar på seg den massive oppgaven med å fortsette den veletablerte franchisen. Jurassic World (2015) er første film i en ny trilogi og dinosauruniverset oppdatert til en ny æra.
Det har gått 22 år siden den første dinosaur-hendelsen og Hammond har nå overlatt sitt livsverk til Masrani (Irrfan Khan) som har omgjort øya Isla Nublar til en fullt operativ dinosaurpark. De to guttene Gray (Ty Simpkins) og Zach (Nick Robinson) ankommer parken hvor de tas imot av deres tante og parkens daglige leder Claire (Bryce Dallas Howard). Hun overlater guttene til sin assistent mens hun tar seg av viktige oppgaver. En ny dinosaur skal presenteres for publikum, men først skal den inspiseres av tidligere marinejegeren Owen (Chris Pratt). En uventet hendelse oppstår og snart er 21.000 besøkende i fare, inkludert Gray og Zach.
Ingen måper lenger av å se levende dinosaurer i dette universet. På samme måte som filmens publikum har blitt godt kjent med de levende vesenene og stadig krever noe nytt, tørster også dinosaurparkens besøkende i filmen etter mer høylytte, større og farligere dinosaurer. Vi imponeres av et nytt gigantisk vannmonster med Mosasaurus, men parkens kommende attraksjon er hybriden Indominus Rex skapt gjennom genetisk modifikasjon og genspleising. Egenskaper fra ulike dinosaurer har blitt mikset sammen til et superfarlig hybridmonster, en ny type dinosaur som er raskere, mer intelligent og langt farligere enn noensinne.
Ikke ulikt den høyst skremmende dokumentaren Blackfish (2013), om hvordan mennesker drepes på ekte i en lignende fornøyelsespark, ligger det nok en gang kritikk av å vise frem farlige dyr mot betaling. I tillegg er det undertema med å bruke trente dyr som våpen i militærets tjeneste samt skilsmisse og to brødre som knytter tettere bånd. Denne fjerdefilmen i franchisen øker innsatsen og byr på mer kaos, flere sivile tap samt langt mer teknologisk avanserte effekter med fotorealistiske dinosaurer fra ILM. Med en sjarmerende Pratt i et actionfylt eventyr klarer Jurassic World nesten å nå opp til førstefilmen i kvalitet og underholdning.
Jurassic World: Fallen Kingdom
Til tross for at Jurassic World ble den syvende mest innbringende filmen i historien skulle Trevorrows neste film The Book of Henry (2017) på alle mulige måter feile katastrofalt. Denne usikkerheten kan nok ha ført til at regien på neste kapittel ble overlatt til spanske J.A. Bayona med fersk monstererfaring i A Monster Calls (2016), mens Trevorrow styrte i bakgrunnen som produsent. Filmen er en direkte oppfølger som henter tilbake store deler av rollegalleriet og tilfører naturligvis et nytt monster. Marinejegeren Owen (Chris Pratt) er nå bare middels sjarmerende og et forsøk på å hente inn humor i tråd med Jurassic Park III (2001) er mindre vellykket.
Fornøyelsesparken på Isla Nubar ligger i ruiner, men bevæpnede styrker har tatt seg inn og hentet ut DNA-materiale fra skjelettet til Indominus Rex. Tre år senere har øyas vulkan blitt aktiv og det spås et massivt utbrudd som kan utrydde dinosaurene nok en gang. Claire er nå organisasjonsleder i dinosaurbeskyttelsen og forsøker å redde dinosaurene. Hos Lockwood, hvor Hammond hadde sitt første dinosaurlaboratorium, forsøker Eli Mills å ta opp arven og har dedikert en ny øy som fristed og reservat til de truede dinosaurene. Men de er avhengig av at Claire reiser tilbake til Isla Nubar for å aktivisere sporingsenhetene hos dinosaurene. Og hun igjen trenger hjelp fra Owen for å ta seg av sin Raptor ved navn Blue.
Andrefilmen i den såkalte World-trilogien kopierer som sine forgjengere konseptet med å reise tilbake til dinosaurøya. Tantebarna Gray og Zach er byttet ut med dinosaurveterinæren Zia og teknisk ekspert Franklin som nå fungerer som morsomme tilskudd. Morsomme sidekicks fungerte bedre på 1980-tallet, men kan nok ha slått an hos ungdommer. Konseptet i filmens første halvdel er å beskytte og redde dinosaurer fra vulkansk aktivitet. Dristig oppdrag fører til heseblesende og farefulle sekvenser. I andre halvdel blir vulkansk trussel byttet ut med kapitalisme og våpenindustrien.
Som en reprise fra The Lost World: Jurassic Park (Den tapte verden: Jurassic Park, 1997) gjenoppstår vitenskapsmannen Malcolm (Jeff Goldblum) og argumenterer om hvorvidt dinosaurene fortjener vern eller om de nok en gang må dø ut. Som en reprise fra Jurassic Park (1993) er det nok en gang uærlige folk innad i organisasjonen som har ondskapsfulle baktanker. Også tema med militær interesse i dinosaurer fortsetter der tråden sluttet i forrige film. Igjen er denne filmens monster er perfekt våpen for moderne krigføring og igjen skapt av Henry Wus genspleising. Slik repeteres stadig flere elementer og man ser tegn til at hele franchisen går på noe tomgang. Det er utvilsomt en megafranchise som med audiovisuelt spetakkel konkurrerer om topplassering med andre filmer. Jurassic World: Fallen Kingdom blir den 16. mest innbringende filmen i avslutningsvis legger historien på positivt vis opp til et friskt konsept for neste film.
Jurassic World Dominion
Til tredje og siste kapittel i denne andre trilogien får Colin Trevorrow fornyet tillitt og har nok en gang regien. Trevorrow uttalte at han ønsket å gå tilbake til Jurassic World etter å ha fulgt med på hvordan J.A. Bayona regisserte den andre filmen. Det var den friske måten han tolket de samme karakterene og konseptet på som inspirerte ham til å gå tilbake og gjøre dette igjen.
Jurassic World Dominion er den sjette filmen i Jurassic Park-serien og den tredje filmen i Jurassic World-trilogien. Etter sigende blir dette den siste filmen i serien – og det kan være like bra. Filmene i seriene har holdt blandede kvaliteter og nå ser det ut som idetørken har rammet manusforfatteren som ikke har greid å videreutvikle fortellingen, men i stedet har laget et oppkok fra tidligere filmer, skriver vår anmelder.
Les hele anmeldelsen her «Jurassic World Dominion» – mangler orginalitet og emosjonell dybde
Relansert på 4K og Blu-ray
De to første filmene i Jurassic World-trilogien, Jurassic World og Jurassic World: Fallen Kingdom, er nå relansert i 4K+Blu-ray på fysisk format. Lansering er tilrettelagt opp mot det kinoaktuelle og avsluttende kapittelet i den nye trilogien. Filmene kommer i eksklusiv steelbook-innpakning og inkluderer filmene på separate 4K og Blu-ray plater. Ekstramaterialet er det samme som ved tidligere utgivelser. Les også Blu-ray + 4K: «Jurassic Park» – gjensyn med den første trilogien – CINEMA